Chorvatsko - Cestopisy

Potápění - Zablače - 2008

Potápění v Chorvatsku aneb moje první ponory...

Tak jsem se po velmi dlouhé době rozhodl podívat do Chorvatska s jediným cílem – potápět se… Mělo to být současně mé praktické završení kurzu IANTD OWD, který jsem před tím dodělal v klubu Divestar.

Sobota 24.5.2008

Plán byl jednoduchý – v sobotu ráno vyjet, večer přijet na místo, další tři se potápět a pak jet domů. Této akce se účastnilo celkem 8 členů klubu. Jeli jsme dvěma auty – skupina ostřílených potápěčů jela už v pátek večer, my, zelenáči v sobotu ráno. První auto dorazilo do Šibeniku už v osm ráno a po porušení všech potápěčských zásad ;)) zvládli za sobotu dva ponory z lodi, zatím co my jsme strávili sobotu v autě. Cesta trvala cca 11 hodin s několika zastávkami od 7:00 do 18:00. Večer jsem se všichni sešli v apartmánu a dlouho do noci grilovali krkovičku, které nás provázela každý večer až do odjezdu ;) Během tohoto pobytu jsem si uvědomil, jaký je rozdíl mezi teorií a praxí potápění… ;)

Neděle 25.5.2008

Po nepříliš dlouhém spánku byly v plánu dva ponory ze břehu. Mé první „testovací“ ponory ze břehu v moři. První ponor byly prostocviky (vylití masky, výměna automatik, výstup na hladinu, vyvážení a trim), ze kterých jsem byl dost nervózní, protože celkem fučel vítr, slunko moc nesvítilo, vlny na moři, neznámé prostředí… Nicméně vše proběhlo v pořádku a následoval odpoledne další ponor ze břehu, kde už jsem s divemasterem jen tak v klidu plavali a koukali kolem sebe. A najednou jsem měl úplně jiný pocit než ráno, nervy byly ty tam. Občas jsem se sice zabořil do dna a hodně manipuloval s inflátorem, kterým jsem dopouštěl a upouštěl křídlo. Holt korekce hloubky má své zpoždění. Ale měl jsem úplně jiný pocit, než ráno – byl jsem podstatně klidnější. Po ponoru jsem opláchnuli výstroj, vrátili se na apartmány a dali se do pozdní noci do grilování krkovičky…

Pondělí 26.5.2008

Na tento den byly naplánovány dva ponory z lodi – první kolem stěny ostrůvku a druhý na vrak rybářské lodi Sveti Luka.
Na místo určení jsem dojeli asi za půl hodiny, takže jsem měli dost času na přípravu výstroje. Náš tři zelenáče si rozdělili mezi sebe zkušení potápěči. Já se potápěl s předsedou klubu Jirkou. Šli jsem do vody jako poslední. Nezbytný bubble-check (kontrola, jestli neutíkají bubliny z láhve nebo prvního stupně), ukázali jsme si ok a šli dolů. A opět se projevil můj problém vyrovnat tlak v levém uchu, se kterým jsem měl problém už v Egyptě. Zasignalizoval jsem problém s uchem a vystoupili jsem výše, ale stále se mi nedařilo vyrovnat. Bohužel jsem udělal zásadní chybu – spadl jsem moc rychle do cca 5 metrů bez vyrovnání tlaku a v této hloubce už to prostě nešlo vyrovnat. Tak jsme se vynořili a šli blíže ke stěně, kde jsem v klidu probrali, jak budem postupovat při sestupu. Takže OK a ponořili jsem se těsně pod hladinu a zastavili se. A už tu jsem začal vyrovnávat a šup, najednou to šlo jako po másle, začal jsem pomalu sestupovat a každou chvilku jsem vyrovnával tlak. Byli jsme cca v 8mi metrech. A začali plavat kolem stěny a já se začal rozhlížet kolem sebe – byl to naprosto nádherný pocit volnosti a lehkosti. Najednou koukám na počítač a byli jsme v 21 metrech. A vůbec mi to nepřišlo, šel také ve větší hloubce lépe ovládat vztlak, i když jsem stále dost často vrtal do inflátoru. Vzduch však nemilosrdně ubýval a nastal čas obratu. Tak jsem vystoupali do menší hloubky a vraceli se zpět k lodi. Cestou zpět jsem na dně sebral krásnou schránku mořského ježka, ať mám nějakou vzpomínku na svůj první ponor. Na lodi jsem probrali ponor a chystali se na další… A najednou Jirka prohlásil – tento ponor povedeš ty mě!! Vyvalil jsem na něj oči a říkám ok. Třeba ten vrak najdeme ;) Opět jsme před ponorem dostali popis lokality, kde se vrak nachází. Tak hup do vody a po hladině doplavat na určené místo k výběžku na břehu. Plavali jsem proti proudu a proti vlnám a myslel jsem, že mi upadnou nohy. Druhá dvojice (Roman a Ivoš) plavali s námi. Stále jsem hleděl na břeh, kdy už bude ten výběžek a on stále nikde. U něj jsem se měli potopit a pokračovat pod vodou k vraku. Najednou se Jirka zastavil a povídám, jestli budeme ještě plavat dál… Úspěšně jsem totiž výběžek přeplavali a málem i celý vrak ;) Takže šup pod vodu, vyrovnání uší tentokrát bylo naprosto v pohodě, nicméně levé ucho jsem už cítil od minulého ponoru, protože tam jsem si jej dost zvalchoval. Ale vyrovnávat už šlo teď v pohodě. Jenže kam teď vlevo nebo vpravo? Chtěl jsem se dát směrem doprava, ale Jirka mě naštěstí včas zastavil a nasměroval kolmo břehu od místa zanoření. A skutečně, vrak byl přímo před námi. Od potopení cca před rokem byl už v dost rozloženém stavu (když porovnávám fotky a skutečnost) a také se posunul níže po svahu, šroub byl v hloubce cca 21m, což byla také největší hloubka vraku. Tak jsem vrak obeplavali kolem dokola, podívali se na kámen, na který loď najela a který rozpůlila. A já, jak jsem byl nervózní z toho „šéfování“ jsem plaval vesele kolem stěny pryč od vraku, takže z původně vrakového potápění, se stalo zkoumání pobřeží. Ale ke konci ponoru jsem objevili pilobřicha (Zeus faber), jako jediní z celé výpravy. Po vynoření jsem se Jirkovi omluvil, že jsem byl z toho vedení dost nervózní a že jsem z vraku moc neviděli. Ale vzal to v pohodě a aspoň viděl pilobřicha. Zpět do přístavu, restaurace a apartmánů, kde opět čekala krkovička…

Úterý 27.5.2008

Měli jsem v plánu dva ponory z lodi, začali nosit věci na loď a najednou vidíme policajta přijíždět k potápěčské základně Deep Sea. Tak v klidu nosíme věci na loď. Za chvíli je tam i majitel základy a kapitán v jedné osobě Rosťa a už hledají něco v papírech. Začínalo to nějak smrdět… Policajt po chvíli odjel a Rosťa nám sdělil nemilou věc – nikam se nejede. Díky našemu pozdnímu příchodu na základnu musel odejít jeho námořník pryč, protože odpoledne dělal nějaké zkoušky a nestihl by se vrátit. A to byl kámen úrazu, policajt se totiž několikrát ptal, kde je pomocný námořník… A v Chorvatsku se bez něj nesmí vyplout, jinak hrozí pěkné masné pokuty. Sice nic nezakázal a odjel, ale na 99% by nás vyhmátli později na moři, protože se ptal, kam jedeme. Nakonec jsem došli k závěru, že šel prostě na jisto (buďto ho někde viděl po městě, nebo nás někdo prásknul, ale to už jsou jen spekulace). Takže proběhlo rychlé vylodění a šup na pláž a udělat si ponory ze břehu. Já už dostal jako svého Buddho Romana, takže to byl náš první samostatný ponor. Jelikož bylo všude kolem mola cca 4m, tak nás pustili. A byl to výborný ponor, prolezli jsme celou stěnu na pobřeží, našli krabi, ropušnice, ryby poschovávané v různým otvorech a skulinách. A při tomto ponoru nastal u mě zlom, kdy jsem inflátor použil hlavně jen při zanoření a do konce ponoru jsem jej moc nepotřeboval, používal jej tak o 90% méně jak při předchozích ponorech. Měli jsem spoustu času si zkoušet správné vyvážení, trim a žabí kop (který už se mi také celkem dařil). Malé změny hloubky jsem začal řídit dechem. Prostě pohodový ponor. Odpolední ponor proběhl také ve stejné pohodě, akorát jsem dva dýchali asi půl hodiny z mých automatik, protože jsme si potřebovali srovnat vzduch v láhvích (já měl 170, Roman 80). I tak trval celý ponor kolem 50ti minut a vylezli jsem ven oba s 50ti bary v láhvích. Vyzkoušeli jsme si také orientaci podle slunce a inflátory jsem oba potřebovali ještě méně jak naposled. Nechtělo se mi vůbec z vody, protože to byl poslední ponor… Večer už jen grilovačka krkovičky a slavnostní oficiální vstoupení mezi potápěče.

Středa 28.5.2008

Cesta domů proběhla opět v pohodě, vyjeli jsem kolem 9:00 a doma jsme byli asi v 19:30.

Závěrečné shrnutí

Původně jsem zvažoval, jestli do Chorvatska vůbec jet nebo ne, ale musím říci, že to opravdu stálo za to, i když to bylo krátké. A v budoucnu si to určitě zopakuji, protože byla kolem dobrá parta lidí a totální duševní relax. S odstupem času musím říci, že mě potápění velmi vnitřně naplňuje, i když je člověk pod vodou jen velmi krátkou dobu vzhledem k přípravám, které tomu vždy předcházejí ;)