A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z

Chorvatsko - Diskuze

Původní dotaz

Chorvatská mentalita

| kocka3
kocka3
Ahojky, prosím, můžete mi někdo říci, jak je to s povahou Chorvatů a jejich chováním k Čechům? Četla jsem na několika diskuzích, že jsou nepříjemní, arogantní, neochotní a že milí začnou být až v případě, když vidí, že máte peníze. Upřímně jsem z toho byla docela zklamaná a názory typu: "Už bych tam nikdy nejel" mi moc nepřidaly. Pro snazší odpověď uvádím, že jsem asi takový střed - ani chudá ani bohatá. Jedeme tam s rodinou za měsíc a něco, tak bych měla ráda přehled od více lidí. Moc moc moc děkuji :-D
Poslední reakce
Velikost písma
+
+
+
Řadit podle času | Řadit podle vláken vzestupně sestupně

Při vkládání příspěvku do diskuze jako neregistrovaný uživatel budete mít u vašeho příspěvku zobrazenu IP adresu

:-) :-( ;-) :-P :-D :-[ :-\ =-O :-* 8-) :-$ :-! O:-) :'( :-X :-)) :-| <3 <:-) :-S >:) (((H))) @};-- \o/ (((clap))) :-@
Neregistrovaný uživatel
14.07.2020 05:16 31.30.175.***
Re: Chorvatská mentalita 

Chorvatská mentalita?

Především, to co vy považujete za "Chorvatsko" je historicky Markrabství Istrie, Království Dalmatské, a mezi tím, Království Chorvatů a Slavonů. Království Chorvatů a Slavonů patří pod Země svaté Štěpánské Koruny Uherské (Uhry), Markrabství Istrie a Království Dalmatské zase, jako my, pod Království a země v Radě říšské zastoupené (Rakousko). Byť hovoří velmi podobným jazykem, tak pořád jsou to tři národy, podobně, jako se Čech domluví s Moravanem a Slezanem, leč mentalita, včetně spousty zvyků, se někdy i dosti liší.

Znám zejména Dalmácii a Slavonii, Istrii minimálně. Chorvati a Slavonci nahoře, ve Slavonii, jsou, řekl bych, podobní mentalitě naší. Vcelku pohostinní, nehledí tak na každý grosz, což buce asi tím, že jsou zvyklí i něco dělat mimo tahání peněz z turistů. U toho moře je to horší.

Jsou tam hotely pro Němce (ony tedy nejsou jenom pro Němce, ale bydlí tam hlavně Němci, včetně Dutch, což jsou rovněž Němci, i když to neradi slyší), a pak prakticky v každé kuči nějaké cimry pro ostatní turisty. Na vesnicích, co jsem se s nimi bavil, tak málo kdo bydlí, protože v zimě tam není práce, autobus jede 1x denně, a to pouze za příčinou příznivého počasí, lékárna 30 km, gyndoš a stomatolog 40 km, jakýkoli jiný obchod, než "jednota" 50 km. Takže to vlastní jako chatu rodiny, které to získaly ještě za Tita, udržují to a pronajímají turistům. No, a mají celé léto vlastně "dovolenou", někdo z rodiny tam, za příčinou těch turistů, musí být, no a zbytek rodiny dojíždí na dovolené a weekendy.

Krom rybolovu a pár fabrik na výrobu soli z vody tam téměř nic není, takže kdo má tu smůlu a turisti ho neuživí, jezdí makat třeba 150 km do Rijeky atp. Je to člověk od člověka, asi jako všude, ale je pravda, že oni si docela zvykli na to, že turistů je hodně, a že - nejen, ale zejména - našinci nebývají na kvalitu ubytování příliš nároční.

Pár příkladů:

byli s to tě ubytovat v "apartmánu", který byl, doslova, natěsnaný mezi dvěma byty, takže něm bylo jedno jediné okno, a to to ve dveřích a říci si za to klidně tři sta kuna na osobu a den.

Všichni ojebávají s "borovičnaja taxa", nebo jak tomu říkají. Jednoduše, jako u nás, je to lázeňský poplatek z ubytovací kapacity obci, na jejímž uzemí spíš. A, podobně jako u nás, je to třikrát prd na druhou - dva kuna, pět kuna, maximálně deset. Oni ti ale řeknou, že to je tak 20 - 50 kuna na osobu a den, a že abys měla pohodlí, tak to zaplatí za tebe na ouřadu. Omyl! Bydlel jsem, kdysi, v bungalovu "policajta", co strážil Pažski most. Neexistuje, v tom je to od nás odlišné. Musí si to zařídit každý sám, prostě dojdeš na ouřad, uvedeš adresu a jak dlouho tam budeš, zaplatíš X krát tu denní taxu a obdržíš papír. Ten musíš uschovat, poněvadž pakliže ho nemáš, a pakliže by došla na tebe kontrola z nějakého ouřadu (asi to jejich ministerium turismu, fakt už nevím), jsou za to pokuty v řádu tísíců kun. A, samozřejmě, poněvadž je to tvá povinnost, ubytovateli nic nehrozí

Stejně, jako je u nás aplikace ikatastr, existuje i chorvatská verse aplikace pro android, pro přístup do Grundbuchu, případně mají web, takže není problém si zjistit, komu který pozemek patří. A protože, jak jsem již zmínil, Království Dalmatské historicky patřilo pod stejný právní systém, jako my, platí v něm doktrína o volné přístupnosti krajiny velmi podobně jako u nás. Přijedeš k moři, na pláž, po polňačce. Podle Grunduchu patří pozemek státu, i když je to srbochorvatsky, to pochopíš z toho názvu. A tam sedí dědkoš na plastikové židli, před sebou má talířek a papír, že vstup stojí 5 kuna. Mu říkám, ne, že mu nic platit nebudu, bo je to státní pozemek. Dědkoš se usměje, že ok, že v pořádku. A Vlaši platí vesele 5 kuna dál. U nás se tomuhle říká podvod a je to trestné.

Nebo je ve městě parkoviště, nebo parkoviště, u kraje cesty máš označené stání, a že na hodinu to stojí 5 kuna, žádná hrůza. Je tam parkovací automat, bere normálně mince, stejné, jako u nás. No, ano, ale Němci neumí srbochorvatsky, to za prvé, a za druhé, mají Euro, ne Kuny. Takže tam obchází dědkoš, který vybírá za parkování 20 kuna, nebo 5 Euro. To nesedí, že? No, nesedí, nicméně Němci i Vlaši platí, jak blbí. Oni mají něco, jako my máme městskou policii, spíš je to něco, jako polská Straz miejska, mají mundur, ale nejsou ozbrojeni, a ti chodí a kontrolují parkovací lístky - jako u nás. Helmuti, když dali 5 Euro dědkošovi, namísto 5 Kuna do automatu, přirozeně lístek nemají. Ale dědkoš to s "kontrolorem" vybaví, se o Eura podělí.

Když k tomu vezmu, že tam NIC není, jenom šutry a hic, tak tam prostě nejezdím. Já se nekoupu, mě to nebaví být mokrý a spálit se na slunku. Nebo ano, vykoupu se, večeř, až není takový hic - jak jsem pak pochopil, stejně, jako místní. A co tam mám celý den dělat? A do toho tohle na každém rohu? Ne, raději pojedu do Polska nebo na Rujanu.

Nebývalo to takové, ale jak tam začali jezdit více Vlaši a Němci, kteří neumí slovanský jazyk žádný a na nějakou tu marku / euro až tak nehledí, tak se to změnilo. Samozřejmě, když člověka neojebou, protože srbochorvatštině sice nerozumím, jako česky, polsky nebo slovensky, že bych čučel na srbochorvatský film, ale běžné věci až takový problém nejsou, tak jim to není příjemné a pak jsou, občas, velmi "milí".

Stejné je to s ubytováním. Je problém najít něco za normální peníze, a to nemyslím levně, ale za třeba 300 - 400 kuna na osobu a den, ale aby to bylo čisté, v normálních proporcích, ne že bydlíš ve sklepě, bez oken nebo s hmyzem, či velikost těch cimer připomíná obydlí pro hobity, no a aby terasa měla zesle a stůl a nějaký dekl, poněvadž i když jsem západní rasa, horko a slunko mi nevadí, tak přeci na to jejich slunko zvyklý nejsem a fakt na něm nebudu v 28° sedět a škvařit se. Nebo aby za zesle na terasu nechtěli dvacet kuna na den a osobu navíc. Najdeš, ale je to o štěstí, pevných nervech a hledání.

DDR dědek s bábou ze Saska nám tam vykládali, jak po nich chtěli, v hotelu, 30 kuna za lehátko a ručník na osobu a den, a tak dědkoš zavolal té dyzurne z cestovky, poněvadž oni taky neumí srbochorvatsky ani ň a hotelový personál mluvil, prý, ještě lámanější němčinou, než já (což je co říct!), no a ta jim vysvětlila, že na každou osobu je lehátko s utěrákem v ceně, a že to vybaví. A už nezkoušeli, nicméně na snídani k nim pak byli velmi "milí". Taky Osti platili skoro 100 Euro za den, ale zase včetně dopravy tam i zpátky DDR klimatisovaným busem a plné pense.

  • Anonym (1)
zzpodlahy 08.07.2020 06:31
Re: Chorvatská mentalita 

Tak,tak.

  • Anonym (4)
Neregistrovaný uživatel
25.06.2020 19:44 77.48.21.***
Re: Chorvatská mentalita 

Ano máš pravdu, Turecko je Turecko 100% souhlasím 8-)

  • zzpodlahy
  • Anonym (3)
Neregistrovaný uživatel
25.06.2020 06:35 193.86.88.***
Re: Chorvatská mentalita 

77.48.49.***
No s tím fňukáním to asi nebudou jenom Chorvati. Měli jsme jet do Slovinska (brečijou fčici) a pořád to bylo dobré. Najednou, 10 dní před odjezdem mi z cestovky volali, že Slovinci (hotel) zdražil o 12.500,- , tedy o 58%. Abych za ubytování na 8 nocí se servírovanou polopenzí a vlastní dopravou pro 2 lidi zaplatil 33.000,- tak to ať raději zkrachují. Za tu cenu mám Řecko. V cestovce mi řekli, že jak to postupně naši lidi zrušili, už je to opět plné. V Chorvatsku jsem nebyl od roku 2008, a nechybí mi.

Neregistrovaný uživatel
22.06.2020 07:55 31.192.89.***
Re: Chorvatská mentalita 

Chorvatsko má krásné pobřeží a moře.Místní obyvatelstvo si ho vůbec neváží,stejně jako českých turistů.Před Němcem by se doslova posrali.Myslím si,že budou ještě na nás vzpomínat.Jinak zlaté Turecko. Robert Šeptal

  • zzpodlahy
  • Anonym (5)
Neregistrovaný uživatel
28.04.2020 23:15 77.48.49.***
Re: Chorvatská mentalita 

Jezdíme tam od roku 1994. Ze začátku OK ale postupem času se z Chorvatů staly doslova nuly s nataženou rukou. Poslední kapkou bylo když jsme šli v r. 2015 nakupovat do obchodu a protože bylo nesnesitelné vedro, neměli jsme na sobě tričko (kluci)...vyhodili nás všechny ven zatímco stejně oblečené Chorvaty pouštěli do obchodu dále. Vrchol drzosti. Již NIKDY k těmto vyčuraným nefachčenkům s partou nepojedeme. Nejvíce se mi líbí jak teď v době koronaviru brečí že jim když nepřijedou Češi klesnou tržby o 75%. Dobře jim tak nenažrancům ošklivým :) Zlatá Itálie, Španělsko, Řecko - levnější a lidé super ;)

  • HOGOFOGO
  • zzpodlahy
  • Anonym (8)
Neregistrovaný uživatel
08.08.2017 00:10 46.135.104.***
Re: Chorvatská mentalita 

Ahoj, nesmíš brát povahu stankaru, a prodejců, na dovolené pokud ne půjdeš mezi obyčejné lidi, povahu nepoznáš, sám sem poloviční, Chorvat a hlavně každý člověk je jiný pa Michal

Sally 19.12.2014 08:45
Re: nazor 

Myslím že diskutovat se dá slušně, a ne hůř než ten poslední dlaždič. Do Lídlu jsem chodil nakupovat i v Řecku nebo ve Skotsku, i do Kaufu v Chorvatsku.

Chorvatsko mám rád a určitě ho ještě někdy navštívím, ale příroda je kouzelná. Mám nadávat na Sicílii s minimem písečných pláží? Proč? Když chci písčité pláže, jedu tam, kde je mají - třeba do Bulharska.
Draho? Co je to draho? Nehorázné vstupné ve Španělsku, na Sicílii - vesměs se vstupné pohybovalo od 6 € nahoru, většinou přes 10 €. Nejlevnější bylo na Kypru.

Nevidím na Chorvatsku nic bolševického, protože tam dfc. žádný socialismus nebyl. Jugina si žila po svém a bylo tam líp jak u nás.

A švábi či jiná havěť? Ta je všude a toho se prostě nedá zbavit. Navíc tady ta "broučí havěť" byla dřív než my.
No a k chování Chorvatů? Budou se k nám chovat stejně jako my k nim a nesmíme zapomínat, že ONI jsou tam doma a MY pouze na návštěvě.

  • HOGOFOGO
  • Anonym (3)
  • Anonym (4)
lisa11 27.07.2014 10:10
Re: Chorvatská mentalita 

My byli zrovna na Istrii a úplně mě to odradilo, abych Chorvatsko ještě někdy navštívila. I kdyby tam sebelíp uklidili a chovali se vstřícněji k cizincům (nemyslím tím lidi na ulici, ale v hotelech), tak s těma šutrákama na plážích a v moři těžko něco udělají. To je to, co mi na Chorvatsku vadí nejvíc. A pak taky to, že to na mě dělá dost postkomunistický dojem.

  • Anonym (2)
Mira
24.07.2014 21:22 79.127.209.***
Re: Chorvatská mentalita 

Zase tak hrozné to není. Mají odměřené chování, teda nelezou moc turistům do pr....., ale dá se s nimi vycházet v dobrém. Hold někde se lidi můžou setkat s různými broučky jako jsou švábi. Nebo třeba na Istrii je spousta odpadu všude po cizincích a nikdo to neodklízí. Pokud nechcete mít na pokoji šváby neberte pronájmy v starobylých částech měst. V moderní nové zástavbě se asi s tímto hmyzem nepotkáte. Zase to stojí o nějaké to euro více. Pokud jde o památky je to zase jen o eurech, ale kochat se volně přístupnými prostory není problém.
Vstupné je však pro nás Čechy drahé. Ale to nenadávejte na Chorvaty, ale na Havla, který nás za vlády ODS do takové špatné hospodářské situace dostal.

  • Anonym (1)
  • Anonym (1)
Zpět na všechny diskuze z tohoto státu